694 478 125

FAQ

Dietetyka

Nadwaga i otyłość to nie jedyne problem y z jakimi powinniśmy zgłosić się do dietetyka.

Jest wiele chorób/dolegliwości, które wymagają konsultacji tego specjalisty, należą do nich m.in.:

- cukrzyca,

- nadciśnienie tętnicze,

- dna moczanowa,

- wysoki cholesterol,

- dolegliwości gastryczne jak np. wzdęcia.

Niedowaga to także powód, który wymaga konsultacji dietetycznych.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Dietetyki optymalne tempo redukcji masy ciała powinno wynosić od 0,5 do 1 kg/tydzień przez pierwsze 3-6 miesięcy terapii, w zależności od indywidualnej odpowiedzi pacjenta na zastosowaną dietoterapię.

Aby uzyskać pożądane wyniki trzeba stosować racjonalną dietę zgodną z zasadami zdrowego żywienia, czyli m.in. jeść regularnie, stosować urozmaicone posiłki, bogate w warzywa i owoce, unikać słodyczy i żywności typu fast-food.

Według licznych badań naukowych, utrata masy ciała ma pozytywny wpływ na takie parametry, jak: glikemia, ciśnienie tętnicze czy lipidogram.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Dieta dla osoby pracującej w ciągłym stresie powinna zawierać takie składniki jak m.in.:

- Witaminy z grupy B- wszystkie witaminy z tej grupy wzmacniają układ nerwowy.

Witamina B1 zapobiega depresji, witamina B2 wycisza, witamina B6 bierze udział w syntezie serotoniny.

Źródłem witaminy B1 są kasze, rośliny strączkowe. Witamina B2 znajduję się w razowym pieczywie, brokułach. Źródłem witaminy B6 jest wołowina, drób i ryby.

- Magnez- objawy niedoboru magnezu to uczucie zmęczenia, osłabienie funkcji kognitywnych (koncentracji i pamięci) i zwiększenie podatności na stres. Dobrymi źródłami magnezu są zielone warzywa jak np. szpinak, rośliny strączkowe np. fasola, owoce oleiste np. orzechy, zboża i jego produkty, rodzynki, banany, gorzka czekolada i kakao.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Diety prezentowane na stronach internetowych są zwykle jednostronne: wysokotłuszczowe lub wysokobiałkowe. Są one niefizjologiczne. Diety te mogą powodować różnego typu powikłania zdrowtne. Dlatego ich stosowanie jest nieuzasadnione, a nawet szkodliwe.

Jak więc powinna wyglądać prawidłowa dieta odchudzająca?

Powinna ona:

  • być dostosowana do zwyczajów żywieniowych osoby odchudzającej się,

  • dostarczać mniej energii niż wynosi zapotrzebowanie organizmu,

  • dostarczać wszystkie niezbędne składniki odżywcze,

  • składać się z 4-5 małych posiłków,

  • być łatwa do zastosowania w domu i poza domem,

  • być odpowiednia do długotrwałego stosowania.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

 

Obok terapii psychologicznej, dieta stanowi bardzo ważny aspekt w leczeniu anoreksji.

Terapia dietetyczna powinna prowadzić do normalizacji masy ciała i poprawy postaw żywieniowych.

Dietoterapia w omawianej jednostce chorobowej powinna być fazowa i zindywidualizowana.

Na początku leczenia dieta powinna być łatwostrawna, aby nie dopuścić do wystąpienia zaburzeń gastroenterologicznych spowodowanych wyniszczeniem organizmu. Kaloryczność diety ustalana jest indywidualnie, zależy od stanu pacjenta (jego masy ciała, niedoborów pokarmowych).

Dieta docelowa powinna opierać się na wszystkich technikach kulinarnych (jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań), posiłki powinny być urozmaicone, estetycznie podane oraz spożywane regularnie. Ma to znaczący wpływ na poprawę apetytu chorego.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

W chorobie refleksowej zalecana jest dieta lekkostrawna z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego (mocne rosoły, buliony, potrawy smażone, pieczone, potrawy ostre, słone, ostre przyprawy, kawa, mocna herbata, alkohol, kwaśne napoje, wody gazowane)

Posiłki należy spożywać 5-6 razy dziennie, niewielkie objętościowo, o stałych porach.

Temperatura posiłków powinna być umiarkowana, aby nie podrażniać przewodu pokarmowego. Wskazane są potrawy o konsystencji papkowatej, żeby ograniczyć żucie wzmagające wydzielanie żołądkowe. Jeśli występuje utrudnione połykanie, zaleca się dietę płynną lub papkowatą.

Ostatni posiłek należy spożyć 3-4 godziny przed snem.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

 

Bardzo ważne dla osób, które chcą budować masę mięśniową jest dieta, która zawiera:

- pełnowartościowe białko (pochodzenia zwierzęcego; chude mięso),

- tłuszcze nienasycone (główne źródło- tłuste ryby morskie, oleje roślinne jak np. oliwa z oliwek)

- węglowodany złożone (pieczywo pełnoziarniste).

Składniki te zapewniają zdrowy przyrost masy mięśniowej.

Nadmierna podaż nasyconych kwasów tłuszczowych (główne źródło- tłuszcze zwierzęcę) lub cukrów prostych (słodycze) , ma negatywny wpływ na organizm.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Dieta osoby odchudzającej się powinna być tak skonstruowana, by w ciągu doby mogła obejmować możliwie wszystkie grupy produktów żywnościowych (produkty zbożowe, mleczne, mięso i ryby oraz ich przetwory, tłuszcze, warzywa oraz owoce), co pozwala na dostarczenie niezbędnych składników pokarmowych.

Dietę należy tak zbilansować, by utrzymać urozmaicenie posiłków oraz zachować odpowiednią częstość oraz regularność ich spożywania (4-5 razy dziennie). Ważne jest zatem spożywanie śniadań, nieprzejadanie się podczas kolacji, która powinna być spożywana około 2 godziny przed snem oraz niepojadanie między posiłkami,. Posiłki należy spożywać wolno, aby odczuć sytość pojawiającą się dopiero po pewnym czasie od rozpoczęcia jedzenia. Podstawą większości stosowanych diet jest zmniejszenie spożywania tłuszczów z jednoczesnym zaleceniem zwiększenia spożycia warzyw a także owoców, ziaren zbóż, najczęściej w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną.

Ważne jest także odpowiednie nastawienie psychiczne.

Czynniki psychologiczne przyczyniające się do wzmożonego odczuwania głodu to:

- destruktywne myślenie (na temat siebie, własnego ciała, żywności, innych ludzi)

- niekorzystne nawyki (dotyczące żywienia, aktywności fizycznej, traktowania siebie, dbania o swoje ciało, reagowania na stres)

- negatywne nastawienie (do samego siebie, do odchudzania, do specjalistów leczących otyłość, do zmian, do konfrontacji z problemem)

- nieadekwatne wyobrażenia (własnego ciała, procesu odchudzania się, własnych możliwości i ograniczeń oraz celu)

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Do ważnych rad jak walczyć z brakiem apetytu zaliczamy:

- między posiłkami nie pojadać słodyczy, słonych przekąsek,

- nie nakładać dużych porcji na talerz; przy braku apetytu bardzo ważne jest spożywanie potraw podanych w sposób estetyczny.

Istotne jest, aby nawet jeśli nie czujemy głodu zjeść śniadanie. Organizm potrzebuję energii na rozpoczęcie dnia.

Kiedy nie mamy apetytu, zjadajmy małe objętościową posiłki.

Aby pobudzić apetyt, warto do jadłospisu włączyć owoce. Owoce zawierają fruktozę, która stymuluję apetyt.

,,Babciny sposób” na pobudzenie apetytu to zjeść codziennie jabłko. Zawiera ono, oprócz fruktozy, pektynę, która z przewodu pokarmowego usuwa cholesterol. Pobudza ona trawienie oraz apetyt.

Przyprawy takie jak m.in. bazylia, estragon, imbir, chrzan także stymulują apetyt.

Warto także naszą codzienną dietę uzupełnić w witaminy z grupy B, magnez, cynk.

Źródłem witamin z grupy B są przede wszystkim produkty zbożowe oraz nasiona roślin strączkowych jak np. fasola. Magnez występuję m.in. w orzechach, kakao. Źródłami cynku są m.in. pestki dyni, czerwone mięso, orzechy.

 

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Niektóre nawyki żywieniowe są szczególnie istotne z punktu widzenia profilaktyki nadwagi i otyłości.

W ciągu dnia powinno spożywać się 4-5 posiłków. Przerwy między nimi nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny.

Regularność posiłków korzystnie wpływa na termogenezę, a także poprawia wrażliwość na insulinę.

Osoby spożywające posiłki nieregularnie mają mniejszą termogenezę, a więc i w tym mechanizmie są narażone na dodatni bilans energetyczny, a w konsekwencji na wzrost masy ciała.

Ważne jest, aby najczęstszym sposobem przyrządzania posiłków było gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie lub grillowanie, a najrzadszym- smażenie.

Smażenie nie jest korzystną techniką kulinarną. Przyczynia się do nadkonsumpcji kalorii oraz dodatniego bilansu energetycznego. Jedna łyżka oleju dostarcza 100kcal- dodając ja do smażenia, o tyle zwiększamy wartość energetyczną przygotowywanej potrawy.

Należy wybierać chude gatunki mięs, a także zastępować je rybami i roślinami strączkowymi. Zaleca się spożywanie 2-3 porcji mięsa po 150g tygodniowo. Przynajmniej dwa razy w tygodniu w naszym jadłospisie powinny znaleźć się ryby.

Odpowiednie spożycie mleka i jego przetworów, jak wykazują niektóre badania sprzyja redukcji masy ciała.

Warzywa i owoce powinny być spożywane kilka razy dziennie. Są one źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie oraz soli mineralnych.

Produkty takie jak Fast-food i słodycze należy ograniczyć w naszej diecie, gdyż przyczyniają się do rozwoju miażdżycy, cukrzycy i otyłości.

Słodzone napoje gazowane także powinny być ograniczone. Wypicie puszki słodzonego napoju gazowanego to około 50g cukru oraz 100 kcal. Dodanie do całodziennej diety takiej liczby kalorii może w ciągu roku spowodować przyrost masy ciała wynoszący ok. 7 kg.

Dr n. o zdrowiu Agnieszka Chruścikowska

Kiedy czujesz, że twój nastrój / samopoczucie zmieniło się, trudność sprawiają ci codzienne obowiązki, jesteś ciągle poddenerwowana, zmęczona, senna i nie jest to związane z somatyczną chorobą, wydarzyło się coś bardzo stresującego lub tragicznego (np. choroba, śmierć bliskiej osoby, utrata pracy) to zachęcamy do skorzystania z konsultacji psychiatrycznej/ psychologicznej.
Mgr Sandra Pasek

 

Odczuwanie obniżonego nastroju, braku motywacji do działania, poczucia pustki i braku sensu, nadmierna drażliwość, zmęczenie, trudności ze snem mogą pojawić się w życiu każdej osoby, jeśli zauważyłeś u siebie tego typu objawy utrzymujące się od dłuższego czasu warto rozważyć konsultację u psychiatry bądź spotkanie z psychologiem, gdyż może to oznaczać, że cierpisz na depresję.
Mgr Sandra Pasek

Utrata pracy jest jedną z najbardziej stresogennych sytuacji życiowych, jeśli doświadczyłeś utraty pracy, czujesz, że cię to przytłacza, wpływa na twoje codzienne funkcjonowanie emocjonalne, masz poczucie bezsilności, braku motywacji do poszukiwania nowej pracy, czujesz się osamotniony, przygnębiony bądź odczuwasz lęk o swoją przyszłość zgłoś się do psychologa lub psychiatry.
Mgr Sandra Pasek

Śmierć bliskiej osoby jest wydarzeniem traumatycznym, człowiek w żałobie doświadcza ogromnego stresu, smutku, żalu, złości, często zamyka się w domu i chce odizolować od świata, warto jednak skorzystać z pomocy i wsparcia bliskich, przyjaciół lub profesjonalistów, takich jak psycholog lub psychiatra. Pomóc sobie można poprzez wsparcie farmakologiczne, psychoterapię, rozmowę. Przeżycie żałoby jest procesem wymagającym czasu, każda osoba przeżywa go w indywidualny sposób, to o czym warto pamiętać, to aby dać sobie przestrzeń do skorzystania z różnych form wsparcia, czy to w obrębie własnej rodziny, czy w profesjonalnej poradni psychologiczno- psychiatrycznej.

Mgr Sandra Pasek

Zdrada małżeńska to wydarzenie, którego przyczyny mogą być bardzo różne, a  każda osoba, która doświadczyła zdrady reaguje na nią w indywidualny sposób- złość, smutek, poczucie krzywdy, utrata zaufania, poczucie winy, wstyd, zranienie to tylko przykłady tego, co może przeżywać zdradzona osoba. Jeśli doświadczyłaś zdrady, czujesz się zagubiona, osamotniona, bezsilna, wściekła, nie wiesz co zrobić rozważ wizytę u terapeuty lub psychiatry, z których pomocą możesz odnaleźć w sobie odpowiedzi na nurtujące cię pytania i podjąć najlepsze dla ciebie decyzje.

Mgr Sandra Pasek

Kiedy odczuwasz zagubienie, zniechęcenie, masz poczucie, że nikt cię nie rozumie, doświadczasz przemocy psychicznej lub fizycznej, odczuwasz spadek nastroju i motywacji, masz myśli samobójcze zgłoś się do psychologa

Mgr Sandra Pasek

Niska samoocena jest skutkiem czynników środowiskowych ( brak wspierającego otoczenia, zaniedbanie potrzeb przez bliskich, nadmierne wymagania ważnych osób, krytyczne komunikaty, perfekcjonizm) i osobowościowych ( struktura ja, wrażliwość emocjonalna, wewnętrzne standardy i schematy). Nawet jeśli obecnie twoja samoocena jest niska, pamiętaj, że poprzez pracę terapeutyczną możesz to zmienić.

Mgr Sandra Pasek