694 478 125

Choroby Psychosomatyczne a Stres


Do typowych chorób psychosomatycznych zalicza się:

  • zawał serca
  • udar mózgu
  • choroba niedokrwienna serca
  • choroba żołądka i dwunastnicy
  • cukrzyca
  • nadciśnienie tętnicze
  • nadczynność tarczycy
  • atopowe zapalenie skóry
  • łuszczyca
  • łysienie plackowate
  • niektóre postacie otyłości
  • anoreksja, bulimia
  • zespół jelita nadwrażliwego


Stresem nazywamy reakcję organizmu na bodziec wewnętrzny czy zewnętrzny, który zaburza jego homeostazę. Neurobiologia reakcji stresowej jest związana ze współpracą w mózgu wielu struktur. Nadrzędną rolę spełnia kora przedczołową, której rolą jest rozpoznanie, ocena  i kwalifikacja danej sytuacji do kategorii - czy to jest stres czy nie. Po kategoryzacji włączone zostają podległe obszary mózgu lub nie. Jeśli kora przedczołowa rozpoznaje stresor jako stres wówczas pobudzone jest podwzgórze, przysadka i nadnercza, czego konsekwencją jest wzrost wydzielania adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu we krwi. Sporadyczna aktywacja tego procesu nie jest w ogóle groźna, a nawet możemy powiedzieć, że potrzebna. Natomiast włączanie tej kaskady hormonalnej wielokrotnie i prawie codziennie, a tak się dzieje podczas odczuwania przewlekłego stresu , skutkuje chorobami psychosomatycznymi. Poznane są 3 rodzaje stresu: eustres, czyli stres mobilizujący - fizjologiczny, przydatny, nie powoduje chorób, dystres - stres demobilizujący, główny czynnik chorób psychosamatycznych oraz neustres - stres, który u jednych osób wywołuje demobilizację , a u innych nie. Od czego to zależy? Od wytrenowania kory przedczołowej - nadrzędnego ośrodka w mózgu.
    
Jak można wytrenować korę przedczołową? Można - jesteśmy homo sapiens i umiemy zdobywać umiejętności radzenia sobie ze stresem. Co to daje ? Bardzo dużo - możemy mieć wpływ na to czy wzbudzi się w naszym organizmie reakcja stresowa czy nie. Jeśli nauczymy się skutecznie hamować reakcję stresową  - będziemy stosować aktywną profilaktykę zdrowotną.

Prostą metodą na - nie wzbudzenia reakcji stresowej jest - 100% akceptacja tego co nas spotyka, nawet jeśli to dla nas nie jest dobre i miłe. Czy to jest proste NIE, ale czy to jest skuteczne - TAK. Zastosowało  tę metodę już wielu moich pacjentów i zawsze osiągali cudowny skutek - spokój. A jak wiemy spokój, dobrostan, zadowolenie - nigdy nie wzbudzą reakcji stresowej.

Kolejnym krokiem po akceptacji , jest analiza dobrych informacji , które płyną z zaistniałej sytuacji. Taki sposób myślenia jeszcze bardziej nas uspokoi.
Warto uczestniczyć w szkoleniach uczących radzenia sobie ze stresem. Czytać książki mówiące o skutecznych metodach radzenia sobie w trudnych sytuacjach i wpływaniu na obniżanie poziomu negatywnych emocji.

Wszystkie te sposoby - trenują naszą korę przedczołową , która jest nadrzędną strukturą mózgu i dobrze wytrenowana będzie pracowała dla nas , a nie przeciwko nam.

lek.med. Elżbieta Bonder