694 478 125

MODEL TERAPII, KTÓRY PODBIŁ EUROPĘ

MODEL PRACY Z RODZINAMI O WYSOKIEJ SKUTECZNOŚCI TERAPEUTYCZNEJ
Tylko 10% odsetek nawrotów po 1 roku

GŁÓWNE ZASADY MODELU MAUDSLEY

  • Członkowie rodziny mogą być źli na chorobę, a nie na pacjenta
  • AN nie odejdzie, chyba że jest leczenie
  • Nikt nie spowodował, i nikt nie zasłużył na AN
  • Rodzice kontrolują nawyki żywieniowe dziecka, aż waga wraca do normy

Dlaczego MODEL MAUDSLEY?
PONIEWAŻ

  • Tylko 10% odsetek nawrotów po 5 latach w porównaniu do 36% u pacjentów , którzy mieli tylko terapię indywidualną (Dubansky, 2010)
  • Zmniejsza się konieczność hospitalizacji
  • Osoby chore pozostają w domu, w swoim otoczeniu

MODEL MAUDSLEY Pomaga rodzicom przezwyciężyć bezradność a pacjentom samotność.

Kilkuetapowa praca ukierunkowana na:

  • Rehabilitacje żywieniową
  • Pracę nad poczuciem tożsamości
  • Praca nad problemami związanymi z dojrzewaniem, dorastaniem i usamodzielnianiem się dziecka, a także nad przywróceniem normalnego stylu życia osoby chorej i prawidłowych relacji w rodzinie.

TYPY POSTAW RODZICIELSKICH A CHOROBA

2

 

 

 

 

 

 

 

Nosorożec

 

a- Nasilona kontrola ze strony rodziców/opiekunów
- Wzmożone moralizatorstwo, pouczanie
- Bezkompromisowość
- Prowokuje “chore ja “ AN

Kangur

s

- Nadmierna ochrona ze strony rodziców/opiekunów
- Infantylizacja
- Hamuje rozwój
- Związana z niepokojem rodziców

Meduza

m    - Silny niepokój rodziców/opiekunów
    - Wzmożony stres i irytacja
    - Chaos i brak konsekwencji w działaniu

 

Struś

s    - Nie widzenie problemu
    - Unikanie myślenia o problemach
    - Duża trudność w radzeniu sobie ze stresem wynikającym z choroby dziecka

Delfin

d

DO TAKIEJ POSTAWY DĄŻYMY
i ją wspólnie wypracujemy skutecznie walcząc z chorobą !

Wystarczająco delikatne a konsekwentne kierowanie i wsparcie  przy respektowaniu autonomii pacjenta

TO WARTO WIEDZIEĆ
CREDO MODELU MAUDSLEY

ZASADA  4 C
1. Be calm - spokojny
2.Be confident – pewny siebie
3.Be consistent - konsekwentny
4.Be compassionate - współczujący


ZASADA LESS  is BETTER

L –  listen
E –  empathy (not sympathy)
S  - support
S – share other non-ED activities

Słuchaj z empatią, wzmacniaj i bierz udział w aktywnościach poza perspektywą zaburzeń odżywiania !